Campus Sint-Jan - Lagere school

Leen Roden

Leen Roden

Juf Leen
1ste leerjaar
Samen kunnen we bergen verzetten.
“M’n leerlingen wil ik in de eerste plaats een solide basis meegeven. Die basis bestaat uit kennis, vaardigheden en – niet te vergeten – uit een positief zelfbeeld. Ik ben weliswaar geen tovenaar maar het goede nieuws is dat we met een flinke dosis inzet er vaak in slagen bergen te verzetten. Het komt erop aan de handen in elkaar te slaan en er samen voor te gaan.”
Bart Naetens

Bart Naetens

Meester Bart
1ste leerjaar
Samen kunnen we meer.
“Van elkaars talenten kunnen we leren. Dat maakt groepswerk net zo leerrijk. In teamverband werk je samen aan een gemeenschappelijke opdracht waarbij je alle talenten van de groep inschakelt. Hierdoor leer je op een spontane manier dat je door de talenten van het hele team te bundelen, tot sterkere resultaten komt. Voor mij is dat dan ook de essentie van ‘talent in beweging’: samen groeien door samen te leren.”
Gino Van Uytsel

Gino Van Uytsel

Meester Gino
2de leerjaar
Met elkaar communiceren is ook leren.
“Als leerkracht wil ik leerlingen uiteraard iets bijbrengen. Dat gaat echter verder dan leren rekenen, lezen en schrijven. Ik wil hen ook een levensvisie meegeven. Belangrijk vind ik dat ze de vaardigheid ontwikkelen om met elkaar in dialoog te gaan en op een opbouwende manier te communiceren. Zo worden ze niet alleen mensen die allerlei kennis bezitten maar ook burgers die op een positieve manier samen leven.”
Pascale Rodberg

Pascale Rodberg

Juf Pascale
2de leerjaar
Ik wil elk kind een trapje hoger brengen.
“Omdat elk kind anders is en ik elk kind een trapje hoger wil brengen, werk ik vaak in groepjes. Op die manier kan ik m’n aandacht in functie van het kind aanpassen. In de klas zorg ik regelmatig voor momenten waarop de leerlingen zich kunnen ontspannen. Dan beluisteren en zingen we bijvoorbeeld een leuk Frans liedje. Dat zorgt voor een fijn intermezzo en tegelijkertijd maakt het de leerlingen nog wat meer vertrouwd met de charme van de Franse taal.”
Jonas Verstraeten

Jonas Verstraeten

Meester Jonas
4de leerjaar
Een hart voor ieder kind, dat is wat ik echt belangrijk vind.
“Tijdens de eerste week van het eerste leerjaar voeren we heel wat kringgesprekken zodat we elkaar beter leren kennen. Verder trekken we op ontdekking door het schoolgebouw en maken we kennis met de meters en peters. Dit zijn leerlingen van het 5de of 6de leerjaar die de nieuwkomers mee wegwijs maken. Tijdens die onthaalweek zorg ik er ook voor dat m’n leerlingen weten dat ik niet alleen hun meester ben maar ook een vertrouwenspersoon bij wie ze altijd terechtkunnen.“
Hilde Smeets

Hilde Smeets

Juf Hilde
3de leerjaar
In onze klas zetten we in op samen leren én samen leven.
“We brengen vele uren samen door in de klas. Laten we er vooral een leuke tijd van maken. Dat doen we door respect voor elkaar te hebben en naar elkaar te luisteren. Als we dat doen, dan zit de sfeer goed en wordt leren een fijne ervaring."
Ilse Vanrompay

Ilse Vanrompay

Juf Ilse
3de leerjaar
Leren doe je met vallen en opstaan.
“Ik ben ervan overtuigd dat men leert met vallen en opstaan. Belangrijk is dat je er voor de kinderen bent om hen te helpen weer overeind te komen zodat je samen verder op weg kan gaan. Onderweg moedig ik hen aan om zichzelf eens de vraag te stellen waarom het belangrijk is om al die dingen te leren. Zo leren ze kritisch nadenken en een gesprek aangaan. Twee belangrijke facetten die hen van pas zullen blijven komen.”
Katja Desiron

Katja Desiron

Juf Katja
4de leerjaar
Geef kinderen vleugels en ze kunnen vliegen.
“Welgemeende, oprechte complimenten zijn zo essentieel om kinderen in zichzelf te laten geloven. Een kleine bevestiging is vaak voldoende om hen vleugels te geven. Wat doe je dan wanneer er iets minder goed loopt? De ervaring heeft me geleerd dat het er dan op aankomt om eerlijk te communiceren. Hoe eerlijker je een moeilijke situatie benadert, hoe groter de kans dat je tot een duurzame oplossing komt.”
Eefke Wens

Eefke Wens

Juf Eefke
1ste leerjaar
Doe niet met een ander wat je zelf niet leuk vindt.
“Het woord respect draag ik hoog in het vaandel. Ik sta erop dat we elkaar respecteren. Wederzijds respect is de basis voor een fijne klassfeer waarin kinderen zich goed voelen en zich kunnen ontplooien. Ik ben fan van het HHH-concept waarbij je leert met zowel je Hoofd, Hart als Handen. Want op die manier werk je aan een totale en gebalanceerde persoonlijkheidsontwikkeling van het kind."
Laurien Baumans

Laurien Baumans

Juf Laurien
5de leerjaar
Wat je kan, is veel belangijker dan wat je niet kan.
“ ’Zorg op maat’ is m’n credo. Als je een kind op zijn tempo laat groeien, dan kan er veel. Ik vertrek dan ook vanuit de sterktes van m’n leerlingen. Door te focussen op wat ze kunnen en niet op wat ze niet kunnen, kan je leerlingen veel verder brengen dan je denkt.”
Anne Geutjens

Anne Geutjens

Juf Anne
5de leerjaar
Elke dag is een nieuwe start.
“Heb je vandaag een moeilijkere dag, vergeet dan niet dat morgen een nieuwe dag brengt. Dat is een ingesteldheid die ik m’n leerlingen wil meegeven. Omdat ik erin geloof dat het erop aankomt om te blijven proberen en door te blijven gaan. Ik wil ook de waarde ‘respect voor de andere’ doorgeven. Als we beseffen dat we allemaal verschillend zijn en allemaal goede en minder goede eigenschappen hebben, dan wordt respect voor de andere bijna vanzelfsprekend.”
Ann Vandevenne

Ann Vandevenne

Juf Ann
5de leerjaar
Al wat je geeft, krijg je terug.
“Ik wil mijn leerlingen niet alleen kennis bijbrengen. Ik wil hen ook leren ‘geven’. Waarom vind ik dat zo belangrijk? Contacten met andere mensen zijn een wisselwerking. Hoe jij je opstelt t.o.v. de andere zal in grote mate hun reactie naar jou toe bepalen. Bovendien is ‘het beste van jezelf geven’ in onze moderne maatschappij absoluut noodzakelijk om samen tot sterke resultaten te komen.”
Eddy Meeuws

Eddy Meeus

Meester Eddy
6de leerjaar
Wie je ook bent, ga voor je talent.
“Ik wil m’n leerlingen zo ver mogelijk brengen. Dit doe ik niet alleen door hen de leerstof zo helder mogelijk over te brengen. Ik besteed ook veel aandacht aan open communciatie. De ervaring heeft me namelijk geleerd dat een goede band met je leerlingen de beste basis is om hun talenten voluit te ontplooien.”
Sonja Van Mulders

Sonja Van Mulders

Juf Sonja
6de leerjaar
Als je kan zijn wie je bent, kan je meer dan je denkt.
“Iedereen werkt op zijn tempo en volgens zijn kunnen. Daarom ben ik voorstander van groepswerk. Door leerlingen regelmatig in groepjes te laten werken, leren ze van elkaar en kan ik m’n aandacht toespitsen op de groepjes die m’n ondersteuning het meest nodig hebben. Als leerkracht wil ik m’n leerlingen natuurlijk kennis doorgeven maar ik wil hen ook waarden meegeven waarop ze later kunnen terugvallen.”
Nicole Van Roosbroeck

Nicole Van Roosbroeck

Juf Nicole
 Vlinderjuf
Elk kind telt.
“In vele gevallen kan wat extra uitleg of wat extra ondersteuning voldoende zijn voor het kind om opnieuw mee te kunnen. Als vlinderjuf probeer ik zo goed mogelijk in te schatten wat de leerling nodig heeft en te vertrekken van wat hij reeds kan. Ik ben blij met elke stap die een leerling zet en toon dat ook door hem een schouderklopje te geven. Dit geeft de leerling extra energie om de volgende stap te zetten.”
Shana Dominique

Shana Dominique

Juf Shana
Vlinderjuf
Ik geloof in de 4 L’s: leer, lach, leef en liefde.
“Leren doen we uiteraard in de klas. Lachen maakt de tijd die we er doorbrengen, zoveel leuker. Leven mogen we vooral niet vergeten. En liefde aan elkaar geven, maakt het pas echt de moeite waard. Naast het doorgeven van de 4 L’s wil ik voor m’n leerlingen iemand zijn bij wie ze in alle vertrouwen terechtkunnen. Ik wil dat ze weten dat ik er voor hen ben, dat alles bespreekbaar is en ik hen zo goed mogelijk wil ondersteunen.”
Tim Engelen

Tim Engelen

Meester Tim
Lichamelijke opvoeding
Ook in de turnlessen gaan we voor een kindgerichte aanpak.
“Onze doelstelling is zeker niet de lat voor elk kind even hoog te leggen, wel om elk kind een gezonde uitdaging op maat van z’n kunnen te bieden. Wanneer ik dan merk dat kinderen hierdoor aangemoedigd worden hun grenzen te verleggen en erin slagen op hun leerritme vooruitgang te maken, dan kan ik daar echt van genieten.”
Helga Vansimpsen

Helga Vansimpsen

Juf Helga
Zorgcoördinator & vlinderjuf
Een krachtige leeromgeving waar leerlingen én leerkachten zich thuis voelen; daar gaat het om.
“Elk kind legt een ander leertraject af. Een gepersonaliseerde aanpak is dan ook noodzakelijk. Samen met de leerkrachten kijk ik welke werkvormen het meest geschikt zijn om kinderen de aangepaste ondersteuning te geven. Hierbij staat zowel het welbevinden van de leerling als van de leerkracht centraal. Het is cruciaal dat beiden zich comfortabel voelen bij de leermethode.”