Onze missie
Spelenderwijs stappen zetten
... want elke stap telt!
‘Het gewone buitengewoon doen’. Het was zovele jaren geleden het motto van Jan Berchmans, de stichter van onze school.
Vandaag is het nog steeds onze drijfveer. Vandaar dat het woord ‘standaard’ niet tot onze woordenschat behoort. In onze school vertrekken we nu eenmaal vanuit de gedachte dat elk kind uniek is.
Vanuit die insteek benaderen we onze kleuters op een gepersonaliseerde manier en begeleiden we hen stap per stap op hun weg naar zelfstandigheid. Een meer dan boeiend traject.
Stapsgewijs vooruit
... sla je vleugels uit!
In het lager onderwijs breng je niet alleen zes belangrijke jaren door, je brengt er ook heel wat kostbare tijd door. Vandaar dat we alles in het werk stellen om van onze school een plek te maken waar jij je thuis voelt. Zodat je binnen een huiselijke sfeer kan groeien op een manier die aansluit bij wie je bent en waarbij jij je goed voelt.
Elke dag zetten we ons in om je iets bij te brengen. We proberen dit op een boeiende manier te doen. Nieuwe dingen leren kan heus een fijne ervaring zijn. Uiteraard zijn er ook moeilijke momenten maar leren is een kwestie van vallen en opstaan, en vooral van blijven doorgaan.
Dat laatste doen we op jouw tempo. Want in deze school mag je zijn wie je bent. ‘Anders zijn’ is hier helemaal oké. Verschillen zien wij niet als een beperking maar als een verrijking. En tot slot nog dit: waar je ook mee zit, ons team staat klaar om naar je te luisteren en ook in moeilijkere omstandigheden met je verder op weg te gaan.
Met oog voor elk kind
Goed onderwijs start met goede zorg. Dat is onze oprechte overtuiging en tegelijkertijd de leidraad van onze leerkrachten die het welbevinden van onze leerlingen ter harte nemen. Dit doen ze door oog te hebben voor de specifieke noden van elk kind. Hierbij worden ze ondersteund door een zorgteam. Samen zetten ze in op aangepaste zorg zodat ze het beste uit elk kind naar boven kunnen halen.
Hoe doen ze dit? Door in de groeikansen van elk kind te geloven en naar elk klein stapje als een grote verwezenlijking te kijken. Helga Vansimpsen, onze zorgcoördinator, beschrijft het als volgt:“Ons leerkachtenteam besteedt veel aandacht aan het goed voelen van onze leerlingen. Stellen ze vast dat de leerling zich niet echt ‘happy’ voelt, dan gaan ze samen met de leerling kijken waaraan dit ligt en hoe dit verholpen kan worden.Hierbij kennen we geen taboes. Wel zijn we doordrongen van de gedachte dat elke dag de belofte van een nieuwe start, een nieuwe kans inhoudt. Ook al loopt het groeiproces van een kind niet altijd over een leien dakje, wij blijven geloven in de groeikansen van al onze leerlingen. Dat geloof leidt niet alleen tot een positieve benadering. Het stimuleert onze kinderen ook om hun grenzen te verleggen en nieuwe kansen te benutten. ‘In jezelf geloven’ is niet voor niets een houding die we bij onze leerlingen onophoudelijk stimuleren. Het is de sleutel voor hun toekomst.”